پیوند ها
مریم زواره - دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران آب دانشکده فنی دانشگاه تبریز
کاوه مدنی لاریجانی - دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران آب دانشکده فنی دانشگاه تبریز
توجه به وضعیت کم آبی، خشکسالی و نیاز مبرم به ذخیره آب، ساخت و ساز سدها از مسایلی است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اما آن چه که کمتر به آن اهمیت داده می شود مشکلاتی است که با احداث این سدها و بندها برای حمل و نقل آبی پدید می آید .بزرگترین سیلی که در سال ١٩٥٣ میلادی در هلند پدید آمد، مهندسین و طراحان هلندی را بر آن داشت تا با استفاده از ابتکار و فن آوری نوین سدی متحرک در این کشور احداث نمایند تا از انرژی بسیار زیاد سیل ها در هنگام بروز، استفاده شود و همچنین متحرک بودن سد، امکان حمل و نقل دریایی را از بین نبرد. در نتیجه با استفاده از یک تکنولوژی برتر، بلایی طبیعی که همواره زیان های جبران ناپذیری به بشر وارد کرده را تحت کنترل در آورده و از آن به نحو مطلوبی در پیشبرد اهداف خود استفاده نموده اند. پروژه سد متحرک دلتا، از بسیاری جهات در دنیا بی نظیر می باشد. ساختمان سد در محل اتصال رودخانه به دریا احداث گردیده است. این سازه، متشکل از دو کمان مشابه می باشد که مرکز هرکمان در طرفین رودخانه قرار دارد. در حالت عادی مسیر برای عبور و مرور کشتی ها و وسایل نقلیه دریایی آزاد بوده و در هنگامی که سطح آب رودخانه بالا می آید سد بسته شده و مانع از عبور حجم زیاد آب و ایجاد سیل می شود. در این مقاله سعی بر آن است که سازه متحرک فوق تحلیل شده و منافع آن از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
سد متحرک - آبراه - سیلاب
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (زواره, مریم و کاوه مدنی لاریجانی، ۱۳۸۲)
برای بار دوم به بعد: (زواره و مدنی لاریجانی، ۱۳۸۲)
مبلغ واقعی 7,920 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,128 تومان