پیوند ها
عبد الرضا شیخ الاسلامی - دکتری برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
احسان ارکانی - کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک
در سطح دنیا جداسازی مسیر تردد برخی از وسایل نقلیه از سایر جریان ترافیک به عنوان یکی از راه های افزایش ایمنی و روانی ترافیک شناخته شده است ( مثل مسیر ویژه اتوبوس و نیز مسیر های مخصوص دوچرخه سواری). از آنجا که در سال های اخیر در کشورهایی نظیر ایران و آسیای شرقی، استفاده از موتور سیکلت به عنوان یک مد اصلی حمل و نقل رواج یافت، معضلات پیش بینی نشده ای در عرصه حمل و نقل این کشورها وارد گردید که عمده ترین آنها، اختلالات ترافیکی ناشی از تردد موتورسیکلت و افزایش تصادفات موتور سیکلت بوده است. از این رو ایده طراحی و احداث مسیرهای ویژه برای موتورسیکلت می تواند به عنوان راهکارهای منطقی و علمی مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر ابتدا به بررسی، طبقه بندی و بیان مشخصات مسیرهای ویژه موتورسیکلت، نحوه جداسازی از مسیر اصلی و .... می پردازد. اصولا بدون وجود یک شبکه یک پارچه و منسجم از مسیرهای ویژه موتورسیکلت نمی توان امید زیادی به کارایی این مسیرها داشت. به عبارتی صرفا با ساخت مسیرهای موتورسیکلت مجزا و منفک از هم در خیابان ها، نباید انتظار داشت که موتورسیکلت رانان به استفاده از این مسیرها ترغیب شوند. لذا در این مقاله تلاش شده است تا نحوه عبور مسیرهای موتورسیکلت از تقاطع ها و میدان ها که رایج ترین شکل اتصال دو خیابان با یکدیگر هستند، بررسی گردد.
شبکه - مسیر موتورسیکلت - تقاطع، میدان - مسیر آبیرنگ
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (شیخ الاسلامی, عبد الرضا و احسان ارکانی، ۱۳۸۸)
برای بار دوم به بعد: (شیخ الاسلامی و ارکانی، ۱۳۸۸)
مبلغ واقعی 7,920 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,128 تومان