عنوان مقاله: ارزیابی تاثیر هندسه و وزن ساختمان برنشست سطح زمین ناشی از تونلسازی مرحله ای با استفاده از روش عددی اجزاء محدود - مطالعه موردی پروژه تونل نیایش
شناسه (COI) مقاله: ITC09_084
منتشر شده در نهمین همایش ملی تونل در سال ۱۳۹۰
مشخصات نویسندگان مقاله:
مصطفی شریف زاده - دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
فرشاد کولیوند - کارشناس ارشد مکانیک سنگ
مسعود قربانی - کارشناسی ارشد مکانیک سنگ
خلاصه مقاله:
با توجه به افزایش روزافزون جمعیت احداث سازه های زیرسطحی و تونلهای حمل و نقل شهری بمنظور تامین زیرساخت های شهری ضروری میباشد حفر تونل باعث تغییر شکل در سازه های سطحی و زیرسطحی شده از طرفی وجود ساختمان ها نیز برجابجایی زمین در اثر تونلسازی تاثیر گذارند لذا بررسی و برآورد اثر متقابل تونلسازی و سازه های سطحی از لحاظ تاثیر ی که وجود سازه های سطحی بر پروفیل های نشست ناشی از تونلسازی دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است در دهه های اخیر محققین مطالعات خودرا با تمرکز بر عوامل مختلفی انجام داده اند دراین مقاله سعی شده است که تاثیر هندسه و وزن ساختمان برمنحنی های نشست سطح زمین در اثر حفر تونل بررسی گردد. بدین منظور از روش عددی اجزا محدود FEM استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش تعداد طبقات ساختمان و درنتیجه افزایش وزن ساختمان نشست در سطح زمین افزایش می یابد.
کلمات کلیدی:
نشست سطح زمین - جابجایی افقی - هندسه ساختمان - وزن ساختمان - تونلسازی مرحله ای - روش عددی اجزای محدود