پیوند ها
مسعود میر محمد صادقی - استادیار مجتمع عالی آموزشی پژوهشی صنعت و برق اصفهان
مجید اصلانی - دانشجوی کارشناسی ارشد، گرایش خاک و پی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبا
هسته های بتن آسفالتی در سال 1948 برای اولین بار به عنوان المان آببند در سدهای سنگریزه ای مورد استفاده قرار گرفت. این نوع هسته ها دارای نفوذ ناپذیری بسیار کم، خاصیت انعطاف پذیری بالا و تراکم پذیری خوبی می باشد و امکان ساخت بدون درز هسته را فراهم می آورد. یکی از مزایای این نوع هسته ها عدم تابع بودن ساخت آن نسبت به شرایط آب و هوایی و ... می باشد. تحقیقات کمی بر روی رفتار استاتیکی و دینامیکی سدهای با هسته بتن آسفالتی انجام گرفته است. برای مثال آقای والستاد (1991) سد استراواتن را با روش نیومارک و آقای گاردیل سد کوپرا را در سال 1999 از لحاظ استاتیکی و دینامیکی مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش رفتار استاتیکی و دینامکی سدهای سنگریزه ای با هسته بتن آسفالتی توسط نرم افزار Plaxis بر مبنای روش اجزای محدود مورد بررسی قرار گرفته است. سد مورد مطالعه، سد سنگریزه ای سرداب در اصفهان با ارتفاع 54 متر به عنوان مورد مطالعاتی با در نظر گرفتن مشخصات سد و زلزله ورودی که شامل حداکثر زلزله محتمل طرح (MCL) می باشد مورد آنالیز قرار گرفته است. نتایج حاصل از تغییر شکل ها، تنش های برشی و کرنش های برشی ایجاد شده در هسته سد در این مقاله ارائه شده است.
هسته بتن آسفالتی - آنالیز دینامیکی - سد سنگریزه ای
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (میر محمد صادقی, مسعود و مجید اصلانی، ۱۳۸۸)
برای بار دوم به بعد: (میر محمد صادقی و اصلانی، ۱۳۸۸)
مبلغ واقعی 7,920 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 6,336 تومان