خلاصه مقاله
در این پژوهش به بررسی تاثیر مشخصه های طرح هندسی بر میزان و شدت تصادفات میدانی در دو میدان از میدان های شهر اراک پرداخته می شود. برای این بررسی ابتدا وضعیت طرح هندسی و تردد میدان مورد برداشت قرار می گیرد. تصادفات گردآوری شده برای یکسال- 1389 - در وضع موجود میدان پیاده سازی شده و از طریق مسیرهای وسایل نقلیه و دبی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند. در ادامه سایر عوامل هندسی از قبیل دید که می توانند بر شدت تصادفات بیفزاید بررسی می شود. در نهایت، نتایجی ارائه می شود تا به طراحان کمک کند تا از موارد خطرناکی که باعث کاهش ایمنی در موارد مشابه می شوند، جلوگیری کنند.