عنوان مقاله: تحلیل رفتار روسازیهای آسفالتی در رمپها و لوپها
شناسه (COI) مقاله: ICCE07_194
منتشر شده در هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران در سال ۱۳۸۵
مشخصات نویسندگان مقاله:
علی منصور خاکی - دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
مجتبی شفیعی - دانشجوی دکتری راه و ترابری دانشگاه علم و صنعت ایران
خلاصه مقاله:
نتایج مطالعات میدانی بیانگر افزایش نسبی خرابی روسازیها در شیبهای تند وقوسهای افقی راههاهستند. در این مقاله شرایط خاص بارگذاری از لحاظ نوع بارها و مقادیر بارهای وارده توجیهی بر عملکرد نامطلوب و دوام کمتر روسازیها در این مقاطع از راههاست. این پژوهش میکوشد تا با تحلیل عملکرد روسازی در محل ترکیب دو مولفه فوق در رمپها و لوپهای تقاطعات غیر همسطح از طریق مدلسازی و بارگذاری متناسب با شرایط حقیقی موجود به بررسی مقدار تغییرات در پارامترهای عملکردی و در نتیجه مقدار کاهش دوام روسازی تحت تاثیر مولفه های فوق بپردازد تا بتوان بر این اساس به پیش بینی های دقیقتری از عملکرد و دوام روسازی در این مقاطع راه دست یافت. نتایج این تحلیلها نشان می دهند که تعداد عبور مجاز (بر اساس روش های مکانیستیک) تحت شرایط مورد نظر تا 90% درمقایسه با میرهای مستقیم کاهش خواهد یافت که این موضوع مستلزم توجه بیشتر به نحوه طراحی و نظارت بر اجرای روسازی این مقاطع است.
کلمات کلیدی:
رمپ و لوپ - قوس افقی - شیب طولی ، شتاب حرکت - تحلیل روسازی - دوام روسازی