عنوان مقاله: برآورد پتانسیل روانگرائی اسکله شهید رجائی با استفاده از نرم افزارهای لیکوفای پرو و لیکیت و بررسی تاثیر تغییرات پارامترهای خاک بر روی ضریب اطمینان در مقابل روانگرائی
شناسه (COI) مقاله: NCCE05_422
منتشر شده در پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران در سال ۱۳۸۹
مشخصات نویسندگان مقاله:
هادی بیاتی - کارشناس ارشد خاک و پی
محمدعلی روشن ضمیر - استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
خلاصه مقاله:
دراین مقاله با استفاده از داده های مکان های رونگرا شده، به صحت سنجی نرم افزارهای لیکیت و لیکوفای پرو پرداخته و در ادامه با تکمیل بر نتایج آزمایشات نفوذ استاندارد (SPT) انجام شده در اسکله شهید رجایی و با بکارگیری نرم ذکر شده به ارزیابی پتانسیل روانگرایی منطقه پرداخته می شود. همچنین با تغییرات زاویه اصطکاک داخلی و درصد ریزدانه خاک با استفاده از روشهای موجود در نرم افزار ها تاثیر این تغییرات برروی ضریب اطمینان در مقابل رونگرایی بررسی می گردد. نتایج حاصله از دو نرم افزار نشان میدهد که با زیاد شدن زاویه اصطکاک داخلی مقاومت در برابرروانگرایی افزایش می یابد و بالعکس، همچنین با افزایش درصد ریزدانه ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی زیاد می شود. در نهایت پیشنهاد می گردد برای بهبود خاک منطقه در مقابل رونگرایی از روش تراکم دینامیکی یا روش تزریق دوغاب درون حفره های خاک استفاده شود.
کلمات کلیدی:
روانگرائی - لیکیت - لیکوفای پرو - SPT - ضریب اطمینان.