حجم فایل: ۴۸۰.۲۴ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)
مشخصات نویسندگان مقاله ارزیابی پتانسل مچاله شوندگی و تعیین اضافه حفاری بهینه برای TBM دوسپری درتونل انتقال آب سبزکوه
مرتضی کرمی - کارشناس ارشد مکانیک سنگ
لهراسب فرامرزی - استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
داراب رئیسی - شرکت مهندسی مشاور آبدان فراز
چکیده مقاله:
تونل انتقال آب سبزکوه با قطر نهایی 4/5 متر و طول تقریبی 11 کیلومتر به منظور انتقال 90 میلیون متر مکعب آب درسال از حوزه سبزکوه به سدچغاخور در استان چهارمحال و بختیاری و در حدود 80 کیلومتری جنوب شهر کرد قرار دارد با توجه به طول زیاد تونل و لزوم اجرای سریع و ایمن آن استفاده از روش حفاری مکانیزه TBM در اولویت قرارگرفته است که پس از مطالعات و بررسی های انجام شده در خصوص مشخصات ژئومکانیکی و زمین شناسی مسیر تونل TBM دو سپری برای حفاری آن پیشنهاد شده است به علت عبور تونل از توده های سنگی ضعیف گسله و خرد شده که تحت روباره زیادی قرار دارند وقوع پدیده مچاله شوندگی در طی حفاری تونل سبزکوه محتمل است که در صورت شدید بودن همگرایی های حاصل از این پدیده مشکلات قابل توجهی مانند گیرافتادن کله حفار و یا سپردر ناحیه ماشین و نیز اسیب رسیدن به پوشش سگمنتی تونل درناحیه پشتیبانی TBM رخ خواهد داد.
کلیدواژهها:
تونل انتقال آب - مچاله شوندگی - حفاری مکانیزه - TBM- اضافه حفاری - سگمنت بتنی پیش ساخته
نحوه استناد به مقاله:
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
کرمی, مرتضی؛ لهراسب فرامرزی و داراب رئیسی، ۱۳۹۰، ارزیابی پتانسل مچاله شوندگی و تعیین اضافه حفاری بهینه برای TBM دوسپری درتونل انتقال آب سبزکوه، نهمین همایش ملی تونل، تهران، انجمن تونل ایران
در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (
کرمی, مرتضی؛ لهراسب فرامرزی و داراب رئیسی، ۱۳۹۰)
برای بار دوم به بعد: (
کرمی؛ فرامرزی و رئیسی، ۱۳۹۰)