مرجع فروش بیش از 6000 مقاله معتبر رشته عمران با تخفیف فوق العاده . توصیه میکنیم از محبوب ترین و پر فروشترین فایلها در پایین صفحه اصلی حتما دیدن فرمایید.

نظرسنجی سایت

به نظر شما توجه به کدام دسته از موارد زیر بیشتر میتواند به پر بار تر شدن سایت ما کمک کند؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1149
  • بازدید دیروز : 874
  • بازدید کل : 3225971

پیوند ها

قبولی در آزمون نظام مهندسی | چگونه بدون صرف وقت و هزینه زیاد در آزمون نظام مهندسی قبول شویم


دوستان عزیزم سلام.

شاید امسال برای شما زمان آن رسیده باشد که در آزمون پروانه اشتغال نظام مهندسی شرکت کنید. شاید هم از آن دسته هستید که یک بار در این آزمون شرکت کرده اید اما هنوز موفق به کسب نمره قبولی نشده اید. برای بعضی هم که این آزمون فرسایشی شده است. شخصی را دیدم پنجمین بار بود که در آزمون شرکت می کرد و آزمون اخیر هم که با او صحبت کردم، از صحبت هایش برمی آمد که این بار هم قبول نمی شود.

اهمیت قبول در آزمون نظام مهندسی

شاید برای عده ای از دوستان اهمیت این آزمون هنوز جا نیافتاده باشد. بعد از قبولی در این آزمون به شما پروانه پایه 3 می دهند. پروانه پایه 3 به خودی خود خیلی به درد نمی خورد. البته در شرایط فعلی. شاید مفید ترین فایده اش این باشد که آن را در اختیار یک شرکت حقوقی قرار دهید و آن شرکت هم سالیانه یا هر چند ماه یک بار مبلغی را بابت آن به شما پرداخت کند. که البته خیلی هم مبلغ قابل توجهی نیست. مثلاً 3 میلیون تومان. پس چرا بعد از گذراندن این همه سال کنکور و درس و دانشگاه دوباره به تکاپو بیافتیم، مثل کنکور شبانه روز درس بخوانیم، به کتابخانه برویم و زجر بکشیم… آن هم به خاطر مدرکی که آن چنان ارزشی هم ندارد.

دوستان عزیز باید این نکته را خدمتتان عرض کنم ارزش این پروانه در آن است که اولا مجوزی است که می توانید با استفاده از آن دفتر یا شرکت حقوقی خود را ثبت کنید، از مهندسین دیگر استفاده کنید و پروژه های بزرگ بگیرید. دوماً پیش نیاز ارتقا یافتن به پایه های بالاتر می باشد. اگر پروانه پایه 3 نداشته باشیم، هیچ گاه نمی توانیم، پروانه پایه دو را اخذ کنیم. هر چقدر هم دیرتر موفق به گرفتن پروانه پایه 3 شویم به تبع آن نیز پروانه های پایه های بالاتر(پایه دو و پایه یک) را دیرتر دریافت می کنیم. زیرا پروانه های پایه های بالاتر باید مشمول گذر زمان از تاریخ اخذ پروانه های قبلی شود.

پس هر چقدر دیرتر در آزمون نظام مهندسی قبول شویم، فرصت های بیشتری را از دست خواهیم داد.

neginomran-com-nezam-mohandesi

تفاوت کنکور با آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی، از جهات مختلفی با کنکور فرق دارد. د اینجا سه نکته در این رابطه را خدمتتان عرض می کنم:

مطالعه منابع آزمون کاملا مفید و ضروری است

اول آن که در کنکور درس هایی را می خواندیم که می دانستیم خیلی از آن ها برایمان فایده ای ندارد یا اصلا نمی دانستیم چه فایده ای دارد و این مورد در روند یادگیری ما تاثیر منفی می گذاشت. اما مقررات ملی ساختمان شامل آیین نامه هایی است که باید بدانیم، اگر بخواهیم فعالیت مهندسی مان را ادامه دهیم به دانستن آن ها نیاز داریم پس با رویکرد دیگری و انگیزه بیشتری باید آن ها را بخوانیم.

آزمون به صورت «کتاب باز» است

برخلاف آزمون کنکور که بسیاری از سوالات مفهومی هستند و شما باید با جمع بندی دانسته های ذهنی خود به جواب سوال دست پیدا کنید. اما آزمون مقررات ملی ساختمان اینگونه نیست. بسیاری از سوالات عیناًبند آیین نامه طرح می شود. نکته مهم دیگر اینکه نیازی نیست برای پاسخ به سوالهایمان از حافظه یاری بجوییم، زیرا در زمان امتحان تمامی کتاب ها پیش رویمان است. یعنی در امتحان کلیه منابع را می توانیم همراه داشته باشیم. به اصطلاح این امتحان OPEN BOOK برگزار می شود.

نیاز نیست خیلی برایش وقت بگذاریم

اگر روش کار را بلد باشیم، به جرات می توانم بگویم نهایتاً دوماه مطالعه قبل از آزمون برای کسب نتیجه مطلوب کافی است. البته فقط برای کسب نتیجه در آزمون!!!! اصلا نیازی نیست که چند ماه از کار و زندگی و تفریحات خود بزنیم که برای آزمون درس بخوانیم. اشتباهی که من در بار اولی که آزمون دادم انجام دادم. در واقع قبولی در این آزمون بیشتر بستگی دارد به مهارت ما دارد تا میزان مطالعه و دانش ما. مهارت در پیدا کردن واژه های کلیدی سوالات و یافتن آن ها در منابع. و این کار به تمرین نیاز دارد. یک تمرین هدفمند. مهم ترین ابزاری که نیاز داریم، منابع آزمون و یک کلید واژه مناسب است. کلید واژه کتابی است یا جزوه ای است که حاوی کلمات مهم و کلیدی مقررات ملی ساختمان به همراه ذکر شماره مبحث و صفحه ای است که توضیحات مربوط به آن کلمه در آن درج شده است. در واقع اکثر کلید واژه ها مناسب هستند. بیشتر از کیفیت کلید واژه، مهارت ما در تشخیص واژه کلیدی سوال اهمیت دارد. من از کلید واژه ای که سایت www.civil-file.4kia.ir ارائه کرده بود، استفاده کردم. یکی از دوستانم از کلید واژه ای که انتشارات سری عمران، چاپ کرده بود استفاده کرد و هر دو نتیجه مطلوبی گرفتیم.

چگونه مهارت لازم را کسب کنیم؟

1- مرور کلی مباحث نظام مهندسی ساختمان

ه عقیده من باید یک دور کلیه منابع آزمون را یک مرور روزنامه وار انجام داد تا ذهن یک آمادگی نسبی پیدا کند. در مرور کردن فهرست مطالب و سرفصل ها را با دقت بیشتری نگاه کنید.

دو تا از مباحث هستند که نسبتاً حجیم تر هستند، به طبع سوالات بیشتری نیز از آن ها خواهد آمد. مبحث 9 مربوط به ساختمان های بتن آرمه و مبحث 10 ساختمان های فولادی. که البته نیمی از حجم آن مربوط به طراحی است.اگر در آزمون محاسبات شرکت نکرده اید نیازی نیست که آن قسمت ها مطالعه شود. پس این دو کتاب را با دقت بیشتری بخوانید و قسمت هایی که به نظرتان مهم است را هایلایت کنید.

این مطلب را نیز مشاهده کنید: کدام یک از مباحث مقررات ملی از بقیه مهم تر هستند

2- تهیه آزمون های سال های گذشته

کار دیگری که باید انجام دهید این است که آزمون های سال های گذشته را تهیه کنید. فایل PDF این آزمون ها و کلید پاسخ آن ها از سایت دفتر مقررات ملی ساختمان قابل دانلود است. آن ها را دانلود کنید و یک نسخه از آن ها پرینت بگیرید. پاسخ های تشریحی را نیز می توانید از سایر سایت ها با یک جست و جوی ساده پیدا کنید. آزمون های قدیمی، (سال های 88 به قبل) به خاطر تغییرات زیاد مقررات ملی خیلی مناسب نیست. بعضی از سالها دو آزمون و بعضی از سال ها یک آزمون برگزار شده است. مجموعا آزمون های 5-6 سال گذشته 10-12 آزمون می شود .

3- برنامه ریزی کنید و از خودتان آزمون بگیرید

حالا نیاز به یک برنامه ریزی دارید . هر سه-چهار روز یکی از آزمون ها را بزنید. ابتدا از قدیمی ترین آزمون شروع کنید. شرایط درست مثل شرایط آزمون باشد. یعنی در همان زمان 150 دقیقه. سعی کنید واژه کلیدی سوال را پیدا کنید و با استفاده از مبحث مربوطه به پاسخ سوال دست پیدا کنید. در انتهای آزمون با استفاده از کلید پاسخ، خودتان را ارزیابی کنید.

از اینکه نتیجه ضعیفی کسب کرده اید اصلا ناراحت نباشید. این کاملاً طبیعی است. کم کم بهتر می شوید و مهارتتان در پیدا کردن پاسخ ها بیشتر می شود. سپس در دو- سه روز آینده با استفاده از پاسخ های تشریحی اشکالات و اشتباهاتتان را پیدا کنید و نکات مهم را برای خودتان یادداشت کنید. پاسخ نامه هایتان را نگه دارید و درصدی که در آن آزمون زده اید درشت روی آن بنویسید. بعداً که در آزمون های بعدی نتایج بهتری کسب کنید، مقایسه آن ها با هم انگیزه بخش و شادی آفرین است.

همچنین سوالاتی را که اشتباه زده اید یا پاسخ آن را خودتان نیافته اید، در روزهای آخر یک بار دیگر مرور کنید. سپس یک آزمون دیگر را با همان شرایط بزنید. بنابراین با روزی 3-4 ساعت وقت گذاشتن می توانید هر سه الی چهار روز یک آزمون را بزنید، و کاملا بررسی نمایید. می توانید بین آزمون ها یک روز هم برای استراحت خود در نظر بگیرید. پس نهایتا برای هر آزمون 5 روز زمان گذاشتن کافی است. البته در روز های آخر طبیعی است که کمی فشرده تر باید کار کرد.

4- مرور دوباره قسمت های مهم تر

بعد از زدن تقریبا نیمی از آزمون ها تقریبا مهارت لازم را پیدا کرده اید و احتمالا متوجه شده اید که کدام قسمت های مباحث و چه نوع سرفصل هایی مد نظر طراحان سوال ها است. یکبار دیگر آن قسمت ها را مرور کنید. همچنین فهمیده اید که کدام سوال ها ارزش وقت گذاشتن دارند و احتمال بیشتری دارد که به نتیجه برسند و کدام سوال ها را باید برای بازبینی انتهایی علامت گذاری کرد و انتهای کار جواب داد و کدام سوال ها را هرگز نباید برایشان وقت گذاشت. در آزمون های انتهایی تمرکزتان برای کسب درصد بهتر و قبولی در آزمون باشد.

5- برای پاسخ به سوالات حریص نباشید

برای پاسخ به هیچ سوالی حرص به خرج ندهید ارزش همه سوالات یکسان است. چه آن سوالی که 1 ثانیه از شما زمان می گیرد و با نگاه کردن به آن پاسخ صحیح را تیک می زنید و حتی نیاز به جست و جو در کلید واژه ندارد. چه آن سوالی که اگر با صرف 10 دقیقه وقت و جست و جو در کلید واژه هم نم توانید آن را بیابید.

اینها مهارت هایی است که ابتدای مقاله از آن ها صحبت کردم. این مهارت ها فقط با تمرین بدست می آیند نه با مطالعه و کسب دانش صرف. امید وارم همه شما دوستان عزیز در این آزمون و همه آزمون های زندگی موفق و سربلند بیرون بیایید.

دوستان گرامی، اگر در زمینه مسائل عمرانی، سوال، یا مشکلی دارید، می توانید از طریق نظرات یا ایمیل ما، به نشانی : civileng1366@ahoo.com بپرسید. حتماً در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

در پایان پیشنهاد می کنم ، برای دریافت مطالب مفید در زمینه مهندسی و ساختمان، فرم زیر را تکمیل نمایید.

  انتشار : ۱۲ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 895

دیدگاه های کاربران (0)

مشهد-خیابان شریعتی 66-پلاک24

لطفا درصورت بروز هر نوع مشکلی در خرید و یا دانلود از طریق فرم تماس با ما و یا با ایمیل civileng1366@yahoo.com و یا شماره تماس 09353753394 تماس حاصل فرمایید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما