مرجع فروش بیش از 6000 مقاله معتبر رشته عمران با تخفیف فوق العاده . توصیه میکنیم از محبوب ترین و پر فروشترین فایلها در پایین صفحه اصلی حتما دیدن فرمایید.

نظرسنجی سایت

به نظر شما توجه به کدام دسته از موارد زیر بیشتر میتواند به پر بار تر شدن سایت ما کمک کند؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 573
  • بازدید دیروز : 496
  • بازدید کل : 3239189

پیوند ها

79- شبیه سازی سیلاب حوضه های آبریز وروندیابی در مخزن سد با استفاده از مدل ریاضی HEC-HMS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)


79- شبیه سازی سیلاب حوضه های آبریز وروندیابی در مخزن سد با استفاده از مدل ریاضی HEC-HMS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)

مشخصات نویسندگان مقاله شبیه سازی سیلاب حوضه های آبریز وروندیابی در مخزن سد با استفاده از مدل ریاضی HEC-HMS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مطالعه موردی در حوضه آبریز اهر چای)

جمیله فرج زاده - دانشجوی کارشناسی ارشد عمران-آب، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
فیروز بهادری - عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محمود ارحمی - کارشناس ارشد عمران

چکیده مقاله:

با بهره گیری از مدل هیدرولوژیکی HEC-HMS هیدروگراف سیل در حوضه آبریز قابل برآورد میباشد. در راه اندازی مدل HEC-HMS، جهت برآورد هیدروگراف سیل، نخست داده های مورد نیاز از طریق سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و مدل رقومی ارتفاع (DEM) پردازش گردیه و سپس الگوریتم های مختلف برای رسیدن به نتایج مورد نظر بکار گرفته شده است. پردازش داده ها و آماده سازی عناصر مختلف مدل هیدرولوژیک مستلزم بهره گیری از مدل HEC-GeoHMS می باشد که در محیط ARCVIEW تعیین محدوده حوضه آبریز و تبدیل آن به زیر حوضه ها و استخراج پارامترهای فیزیوگرافی و نقشه شماره منحنی (CN) را امکان پذیر می نماید. درگام نهایی، بعد از تهیه ورودی های مورد نیاز، با استفاده از روش scs هیدروگراف سیلابهای با دوره بازگشت مختلف با مدل HEC-HMS شبیه سازی و تاثیر روند یابی در مخزن سد بر روی آنها بررسی گردیده است. در این بررسی حوضه آبریز اهرچای به وسعت 933 کیلومتر مربع و سد مخزنی ستارخان به ظرفیت 131 میلیون متر مکعب برای شبیه سازی های هیدرولوژیک انتخاب گردیده است. و از آمار سیلاب ایستگاه های هیدرومتری موجود در حوضه و ایستگاه های باران سنجی منطقه نیز به منظور مقایسه و کالیبره نمودن هیدروگراف های برآورد شده، استفاده شده است. بر اساس نتایج کالیبراسیون مقادیر خطای محاسباتی بین 0/9 تا -4/3 درصد برآورد گردیده که مبین دقت فرایند کالیبراسیون می باشد. پس از کالیبره کردن مدل، هیدروگراف سیلاب طراحی با دوره بازگشت های 2 تا 100 سال با مدل HEC-HMS استخراج و در مرحله بعد با استفاده از همین مدل عمل روندیابی برای سناریوهای مختلف مخزن از نظر پر و خالی بودن با هدف کنترل سیلاب محقق شده است. نتایج بررسی های گویای آن است که مدل HEC-HMS از قابلیت بالائی جهت شبیه سازی سیلاب ها برخوردار بوده و همچنین با توجه به توانایی آن در انجام روندیابی مخزن، حوضه کاربرد وسیعی را در طرح های مربوط با مدیریت و کنترل سیلاب بخود اختصاص میدهد.

کلیدواژه‌ها:

شبیه سازی - سیلاب - دوره بازگشت - روند یابی - سیستم اطلاعات جغرافیایی - اهرچای

حوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:

فرج زاده, جمیله؛ فیروز بهادری و محمود ارحمی، ۱۳۸۵، شبیه سازی سیلاب حوضه های آبریز وروندیابی در مخزن سد با استفاده از مدل ریاضی HEC-HMS و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) (مطالعه موردی در حوضه آبریز اهر چای)، هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس،

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (فرج زاده, جمیله؛ فیروز بهادری و محمود ارحمی، ۱۳۸۵)
برای بار دوم به بعد: (فرج زاده؛ بهادری و ارحمی، ۱۳۸۵)


مبلغ واقعی 7,920 تومان    10% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 7,128 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 437

دیدگاه های کاربران (0)

مشهد-خیابان شریعتی 66-پلاک24

لطفا درصورت بروز هر نوع مشکلی در خرید و یا دانلود از طریق فرم تماس با ما و یا با ایمیل civileng1366@yahoo.com و یا شماره تماس 09353753394 تماس حاصل فرمایید

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما