پیوند ها
محمدرضا پیرستانی - استادیار گروه سازه های هیدرولیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
امیرحسین مهدوی زاده - کارشناسی ارشد سازه های هیدرولیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
جت ها در اثر برخورد آب از زیر، درون یا روی سازه های آبی موجب بلند شدن ذرات رسوبی و انتقال به پائین دست سازه شده و تشکیل حفره آبشستگی موجب می شوند . تحقیقات نشان می دهد که این پدیده به عوامل مختلف هندسی - هیدرولیکی بستگی دارد. بنابراین براساس آزمایشات صورت گرفته مدل فیزیکی شامل مدل جت برخوردی و رسوب ساخته شد. آزمایشات جت آب با ارتفاع ریزش های 35، 65 و 95 سانتیمتری، برروی بستر از جنس سیلیس با (D50=1.27) برروی بستر از جنس سیلیس با 5، 10، 30، 60، 180 و 300 دقیقه با دبی 1/3 لیتر بر ثانیه انجام شد. در هر آزمایش ابعاد حفره ایجاد شده اندازه گیری گردید. نتایج بدست از تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نمودارهای نشان می دهد که تغییرات ارتفاع ریزش بیشترین تاثیر را بر عمق حفره نسبت به طول کل حفره دارد که در این مقاله ارائه شده است .
جت های ریزشی - آبشستگی - ارتفاع ریزش - عمق پایاب - زمان تعادل
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (پیرستانی, محمدرضا و امیرحسین مهدوی زاده، ۱۳۸۸)
برای بار دوم به بعد: (پیرستانی و مهدوی زاده، ۱۳۸۸)
مبلغ واقعی 7,920 تومان 10% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 7,128 تومان