عنوان مقاله: روشهای اخیر طرح اختلاط بتن غلتکی روسازی
شناسه (COI) مقاله: ICCT01_015
منتشر شده در نخستین کنفرانس بین المللی تکنولوژی بتن در سال ۱۳۸۸
مشخصات نویسندگان مقاله:
محمود نیلی - استادیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا همدان
فرشید واحدی فرد - دانشجوی دکترای مهندسی عمران - ژئوتکنیک، دانشگاه دلاور، آمریکا
خلاصه مقاله:
روشهای اولیه طرح مخلوط بتن غلتکی روسازی عمدتا شامل طرح اختلاط با استفاده از آزمایش قوام بتن و یا طرح اختلاط با استفاده از آزمایش تراکم استاندارد خاک می باشند. این روشها تجربی بوده و مبتنی بر ساخت چندین مخلوط آزمایشی به منظور تعیین طرح بهینه میباشند. در سال های اخیر و با توسعه کاربرد مدلهای ریاضی در طرح اختلاط بتن، استفاده از روشهای نیمه تجربی و تئوری به جای روشهای تجربی جهت تعیین طرح اختلاط منتج به بهبود چشمگیر خواص مخلوط بتن غلتکی تازه و سخت شده و نیز کاهش تعداد مخلوطهای آزمایشی مورد نیاز شده است. در این مقاله مراحل مختلف دو روش از روشهای اخیر طرح اختلاط بتن غلتکی روسازی شامل مدل حجم بهینه خمیر (روش نیمه تجربی) و مدل فشرده سازی تراکم پذیر ( روش تئوری) ارائه شده است و فرضیات، ملاحظات و دستاوردهای هریک مورد بحث قرار گرفته است.
کلمات کلیدی:
بتن غلتکی روسازی - طرح اختلاط - روش حجم بهینه خمیر - مدل فشرده سازی تراکم پذیر